Citroen

Silnik 1.6 HDI 16V 90KM (DV6ATED4)

306311
Kategoria: Silniki PSA 1.6 HDi
Silnik 1.6 HDI 16V 90KM (DV6ATED4)

Silniki PSA 1.6 HDi są stosowane w samochodach marki

  • Citroen

Silnik 1.6 HDI występuje w pojazdach marki Ford oraz koncernu PSA. Generuje moc 75KM, 90KM(silniki 16 zaworowe) po 2010 roku zastąpiony jednostką o mocy 92KM (jednostka 8 zaworowa). Silnik posiada wtrysk bezpośredni realizowany przy pomocy systemu Common Rail z wtryskiwaczami elektromagnetycznymi firmy Bosch. Ich niewątpliwą zaletą jest stosunkowo niewysoka cena oraz możliwość regeneracji. Jednostka w większości nie współpracuje z problematycznym elementem jakim może okazać się dwumasowe koło zamachowe. Silnik 1.6 HDI 90KM oznaczony symbolem 9HX(DV6ATED4) występuje z turbosprężarką o stałej geometrii łopatek oraz nie posiada koła dwumasowego. Takie rozwiązanie może nie przekłada się na generowanie wysokich osiągów jednak obsługa i naprawa w razie awarii należy do tanich i prostych. Z kolei turbosprężarkę o zmiennej geometrii można spotkać w innym 90 konnym silniku o logotypie (9hHV). Przed zakupem pojazdu warto również sprawdzić czy posiada Filtr cząstek stałych FAP. Element awaryjny zwłaszcza jeśli poruszamy się głównie w cyklu miejskim. Wówczas może dojść do jego zapchania resztkami sady i w konsekwencji do spadku mocy silnika. Niestety koszt wymiany na nowy element to kwota około 3 tys. zł. Aby przedłużyć żywotność silnika wysokoprężnego należy stosować się do zaleceń producenta, dotyczących rodzaju oleju oraz częstotliwości jego wymiany. Pamiętajmy również o terminowej wymianie filtrów oleju oraz paliwa i o tankowaniu paliwa wysokiej jakości na sprawdzonych stacjach. Przy wymianie oleju warto sprawdzić sitko przy przewodzie smarującym turbinę, które lubi się zatkać co powoduję zatarcie turbosprężarki. Kolejna bolączką są często lejące wtryski na szczęście nie jest to duży problem wystarczy wymienić podkładki pod wtryskami i problem znika, koszty są nie wielkie jedynym problemem może być wykręcenie samych wtryskiwaczy !!! W opinii kierowców silnik o mocy 90Km  jednostką udaną, niewątpliwie jej największym atutem jest niski poziom spalania gdzie bez najmniejszych problemów można osiągnąć wynika 4 L/100Km w trasie. Dominują pozytywne komentarze na temat niskich kosztów związanych z eksploatacją oraz ewentualna naprawą.Po stronie minusów należy zapisać przeciętna dynamikę oraz niską kulturę pracy.

Specyfikacja

Rodzaj układu: 4-cylindrowy

Ilość zaworów: 16

Typ wtrysku: bezpośredni

Bezpośredni Common Rail

Zalety

  • trwała jednostka napędowa
  • niska awaryjność
  • niski poziom spalanie
  • możliwa regeneracja wtrysków
  • ceny oraz dostępność części

Wady

  • przeciętna dynamika
  • lejące wtryski
  • awarie turbiny
  • zatykające się sitko przewodu smarowania turbiny

Informacje serwisowe

  • Turbosprężarka: Ze stałą geometrią z symbolem (9hHV)
  • Rozrząd: Pasek, wymiana po po 180.000-240.000 km
  • Sprzęgło: Bez koła dwumasowego z symbolem (9hHV)
  • Filtr cząstek stałych: Brak z symbolem (9hHV)
  • Wtryski: Elektromagnetyczne  Firma Bosch
  • Ilość oleju silnikowego: 3.8 L, typ oleju: Total Quartz 9000 5W40, wymiana po 20.000 km lub 1 rok

Silnik 1.6 HDI 90KM o symbolu(9HX)-turbo stała geometria bez dwumasy

Silnik 1.6 HDI 90KMo symbolu (9hHV) – turbo zmienna geometria , FAP, koło dwumasowe

Jednak najlepiej sprawdzić takie info. w serwisie po numerze VIN.!!!
Od 2010r silnik 8-zaworowy nowszej generacji 1.6HDI (DV6D) o mocy75,92KKM !!!

 

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną

Średnia ocena użytkowników

Średnia (głosów: 38) (8.4)
Trwałość 8.7/10
Utrzymanie 8.4/10
Dynamika 8.2/10
Głosy według opinii użytkowników: 36 2

Najbardziej awaryjna część

8%
25%
8%
9%
15%
35%
Suma głosów: 146

Opinie użytkowników

13.08.2020 Peugeot 308
(9.3)
Opinia: Swietny, oszczedny, kulturalny i niezawodny silnik. Latam nim od nowosci na trasie Szczecin-Wolfsburg, oraz lokalnie po Niemczech, czasem tez Szczecinie. Zaliczyl tez wakacje we Wloszech, Francji i paru innych miejscach. Turbo od nowosci, a zbliza sie 370 tysiecy na liczniku. Sitko przed turbo wyjete w
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 8.0/10
Zalety: Kultura pracy, dynamika, spalanie, niezawodnosc, brak zuzycia oleju, tanie naprawy i ogolne zadowolenie przez ostatnich ponad 11 lat. Auto tankuje zazwyczaj paliwem premium. W Polsce i w Niemczech.
Wady: Wg mnie brak wiekszych wad. To prosty silnik, w ktorym nie psuje sie wiecej ani mniej niz u konkurencji. Po ponad 11 latach uzytkowania jestem w pelni zadowolony. Swietny motor!
  • Silnik: 1.6 HDI 9HX
  • Rocznik: 2009
  • Przebieg: 367000
  • Spalanie: 5.2 l/100km
Polecam
30.07.2020 Peugeot 207
(10.0)
Opinia: Zakupiłem samochód z przebiegiem 173 tys. od tamtej pory jedyne co przy nim zrobiłem to wymiana uszczelki pod EGR i opaski zaciskowej łączącej EGR z rurą prowadzącą do dolotu. Spalanie w tym samochodzie to jest żart, 5L ropy przy cyklu mieszanym 4L w trasie przy
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 10.0/10
Zalety: Niskie spalanie Tanie części
Wady: Pokrywa zaworów z membraną odmy po dłuższym czasie przestaje spełniać swoją funkcję i trzeba wymienić całą pokrywę, koszt oryginalnej pokrywy to ok. 200 zł
  • Silnik: 9HX
  • Rocznik: 2008
  • Przebieg: 197000
  • Spalanie: 5.0 l/100km
Polecam
25.05.2020 308
(9.0)
Opinia: Prosty, w miarę tani diesel jak na te czasy. Brak dwumasy , brak fap, turbo zwykłe.Brak awarii a przebieg 181tys km , spalanie w trasie ok 4Litry a w mieście ok 6 Litrów przy w miarę dobrej dynamice.Tylko taki silnik ma rację bytu w dzisiejszych
  • 10.0/10
  • 9.0/10
  • 8.0/10
Zalety: tani w utrzymaniu i bardzo oszczędny
Wady: podkładki od wtrysków puszczają
  • Silnik: 9HX 90 KM
  • Rocznik: 2008
  • Przebieg: 181000
  • Spalanie: 5.5 l/100km
Polecam
18.02.2020 Partner II
(7.7)
Opinia: Mam go od nowości i poza wymianami standardowymi (paski, klocki, płyny) naprawiałem tylko sprzęgło, przepływomierz i zawór EGR. EGR chyba niepotrzebnie bo po jego wymianie kontrolka niesprawności silnika ponownie się zapaliła a diagnosta chyba nie znał angielskiego bo na moją uwagę że tester podaje
  • 9.0/10
  • 8.0/10
  • 6.0/10
Zalety: Bezawaryjność, brak dwu-masy i filtra cząstek stałych.
Wady: Wymagana duża dbałość eksploatacyjna: częsta wymiana oleju i filtrów, dobre paliwo. Kiepska jakość plastików wtyczek, przewodów, zatrzasków i innych Pali dużo ale buda Partnera jest duża i ciężka.
  • Silnik: 90KM
  • Rocznik: 2009
  • Przebieg: 170
  • Spalanie: 8.0 l/100km
Polecam
01.02.2020 Peugeot Partner
(4.0)
Opinia: Kupiłem z przebiegiem 249000, rocznik 2013. Mechanik, który "sprawował pieczę" po ASO nad tym samochodem powinien mieć obcięte ręce, żeby więcej nie otworzył maski. Skopał w silniku wszystko co się dało. Zmienił jakiś parametr w dotryskiwaniu płynu do paliwa, że wyskakuje na komputerze, że dawka
  • 4.0/10
  • 2.0/10
  • 6.0/10
  • Silnik: DV6D
  • Rocznik: 2013
  • Przebieg: 249000
  • Spalanie: 6.8 l/100km
Odradzam